Volkswagen Golf 5 GTI: Legenda na silnici i dnes?

Golf 5 Gti

Sportovní ikona: Golf GTI

Pátá generace Golfu přinesla v roce 2004 svěží vítr i do světa GTI. Agresivnější design s ostrými hranami, ikonická mřížka chladiče s voštinovým vzorem a dvojitá koncovka výfuku dávaly jasně najevo, že tohle není žádný tuctový Golf. Pod kapotou se ukrýval přeplňovaný benzínový dvoulitr TFSI o výkonu 200 koní, který dokázal s Golfem GTI pořádně zacvičit. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 235 km/h – to jsou čísla, která mluví sama za sebe. Golf GTI páté generace nebyl jen o rychlosti, ale i o skvělých jízdních vlastnostech. Precizní řízení, sportovní podvozek a samosvorný diferenciál XDS dělaly z jízdy po klikatých silnicích nezapomenutelný zážitek. Interiér vozu byl typicky „gétéíčkový“ – sportovní sedadla s kostkovaným vzorem, tříramenný volant a hliníkové pedály. Pátá generace Golfu GTI potvrdila kultovní status této sportovní ikony a stala se snem mnoha fanoušků rychlých hatchbacků.

Pátá generace (2004-2009)

Pátá generace Volkswagen Golf GTI, uvedená na trh v roce 2004, znamenala návrat k sportovním kořenům modelu. Pod kapotou se objevil přeplňovaný benzinový motor 2.0 TFSI o výkonu 147 kW (200 koní), který dodával vozu impozantní dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládla tato generace za 7,2 sekundy a dosahovala maximální rychlosti 235 km/h. Design Golfu GTI páté generace byl evolucí předchozího modelu, s agresivnějšími nárazníky, charakteristickou maskou chladiče s voštinovou mřížkou a dvojitou koncovkou výfuku. Interiér nabídl sportovní sedadla, volant s plochým dnem a další prvky typické pro GTI. Pátá generace se stala velmi populární mezi fanoušky a potvrdila pozici Golfu GTI jako ikony mezi sportovními hatchbacky.

Výkonný motor 2.0 TFSI

Srdcem Golfu GTI páté generace byl legendární motor 2.0 TFSI s označením EA888. Tento čtyřválcový benzínový agregát s turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva se stal synonymem pro sportovní výkony a každodenní použitelnost. V GTI dosahoval výkonu impozantních 147 kW (200 koní) a točivého momentu 280 Nm. Díky tomu dokázal Golf GTI zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 6,9 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h. Přitom si zachovával příznivou spotřebu paliva, která se v kombinovaném cyklu pohybovala okolo 7,2 litru na 100 kilometrů. Motor 2.0 TFSI byl k dispozici jak s šestistupňovou manuální převodovkou, tak s šestistupňovou automatickou převodovkou DSG s možností řazení pádly pod volantem. Tato kombinace výkonu, jízdní dynamiky a praktičnosti udělala z Golfu GTI páté generace jeden z nejžádanějších hot hatchů své doby.

Jízdní dynamika a ovladatelnost

Volkswagen Golf GTI páté generace se na silnici chová jako ryba ve vodě. Podvozek je tužší než u běžných Golfů, ale zároveň dostatečně komfortní pro každendenní ježdění. V zatáčkách se GTI drží silnice jako přilepené a ochotně mění směr. Řízení je přesné a dává řidiči dostatek informací o dění pod koly. Pohon předních kol si s výkonem motoru 2.0 TFSI poradí na jedničku, i když občas se může projevit mírným taháním za volant. Celkově je ale jízda s Golfem GTI páté generace velmi zábavná a dynamická. Auto vám dá jasně najevo, že je stvořeno pro radost z řízení, ať už na klikaté okresce nebo na závodním okruhu.

Design a interiér

Volkswagen Golf GTI páté generace se pyšnil designem, který v sobě snoubil sportovní eleganci s nadčasovou estetikou. Jeho agresivní přední nárazník s integrovanými mlhovkami a typická červená linka v masce chladiče dávaly jasně najevo, že nejde o tuctový hatchback. Interiér GTIčka byl stejně tak atraktivní. Sportovní sedadla s kostkovaným vzorem "Interlagos" poskytovala perfektní kombinaci komfortu a bočního vedení. Tříramenný volant s koženým potahem padl skvěle do ruky a dodával pocit sportovní jízdy. Na středovém panelu dominoval audiosystém s dotykovou obrazovkou a intuitivním ovládáním. Celkově interiér Golfu GTI působil prémiovým dojmem a nabízel ideální prostředí pro nadšené řidiče.

Vlastnost Golf 5 GTI
Motor 2.0L TFSI
Výkon 200 koní
Převodovka 6stupňová manuální / 6stupňová automatická DSG
Zrychlení 0-100 km/h 7,2 sekund (manuál) / 7,4 sekund (DSG)

Spolehlivost a údržba

Volkswagen Golf GTI páté generace, sportovní ikona, si získala srdce mnoha řidičů. Nicméně i přes svou popularitu a obecně dobrou pověst, i tento model se potýká s určitými typickými problémy. Pravidelná údržba je klíčová pro udržení GTI ve špičkové kondici. Mezi běžné servisní úkony patří výměna oleje a filtrů, kontrola brzd a tlumičů, a také sledování stavu rozvodového řetězu, který může být u některých motorů náchylnější k opotřebení. Důležitá je také pozornost věnovaná elektronice, občas se mohou vyskytnout problémy s řídící jednotkou motoru nebo senzory. Investice do preventivní údržby a včasné řešení drobných závad se vyplatí, protože může předejít závažnějším a nákladnějším opravám v budoucnu.

Oblíbenost a dostupnost

Volkswagen Golf GTI páté generace se stal okamžitě po svém uvedení na trh v roce 2004 hitem. Díky atraktivnímu designu, silnému motoru a sportovnímu charakteru si získal srdce mnoha fanoušků. Dodnes je Golf GTI páté generace velmi oblíbeným vozem, a to jak mezi mladšími, tak i staršími řidiči. Jeho popularita se odráží i na jeho ceně, která je i po letech stále poměrně vysoká.

Dostupnost Golfu GTI páté generace je dnes již samozřejmě omezená. Většina vozů se prodává z druhé, třetí, nebo i čtvrté ruky. Při koupi ojetého Golfu GTI páté generace je důležité věnovat zvýšenou pozornost technickému stavu vozu. Vzhledem k jeho sportovnímu charakteru se může stát, že nebyl vždy šetřen a jeho údržba mohla být zanedbávána. Přesto, pokud se podaří najít zachovalý kus, může být Golf GTI páté generace stále skvělou volbou pro všechny, kteří hledají dostupný a zábavný sportovní vůz.

Srovnání s konkurencí

Volkswagen Golf GTI páté generace se musel postavit silné konkurenci sportovně laděných hatchbacků. Mezi jeho největší rivaly patřil bezpochyby Honda Civic Type R, která zaujala vysokoobrátkovým motorem a skvělými jízdními vlastnostmi. Dalším z řady soupeřů byl Ford Focus ST, který se mohl pochlubit silným motorem a atraktivním designem. Nesmíme zapomenout ani na Renault Mégane RS, jenž nabízel vynikající jízdní dynamiku a sportovní charakter. Golf GTI si i přes silnou konkurenci dokázal udržet své výsadní postavení a oslovil širokou škálu řidičů. Jeho přednostmi byly vyvážené jízdní vlastnosti, kvalitní zpracování a široká nabídka motorizací.

Tipy pro zájemce o koupi

Volkswagen Golf GTI páté generace je i dnes lákavým sportovním vozem. Než se ale pro jeho koupi nadchnete, věnujte pozornost pár tipům. Důkladně prověřte historii vozu. GTI je oblíbenou volbou pro sportovní úpravy, proto se ujistěte, že s vozem nebylo nešetrně zacházeno. Zkontrolujte motor a převodovku. Zaměřte se na případné úniky oleje, podezřelé zvuky a chod převodovky. Prověřte stav turbodmychadla, které je u GTI náchylnější k opotřebení. Nebojte se investovat do prohlídky v autorizovaném servisu. Poskytne vám cenné informace o technickém stavu vozu a pomůže vám se vyhnout nepříjemným překvapením po koupi.

Publikováno: 27. 01. 2025

Kategorie: auta